De fleste typer hjelpemidler kan justeres i lengde og bredde ved enkle innstillinger. Men ofte må enkelte deler byttes eller byttes til helt nye størrelser eller produkter. Selv den minste lille fotplaten eller lignende er helt avgjørende for at barnet skal få kunne delta aktivt på eksempel undervisningen på skolen.
Planlegg gjennomgang av utstyr
Det kan være en god rutine å legge inn faste intervaller hvor man går gjennom hvilke hjelpemidler som må justeres og hvilke som eventuelt må byttes. Dette gjelder også for sesongbetonte hjelpemidler som sitski, akebrett og sykler. Finn frem utstyret i god tid før sommer og vinter og finn ut om utstyret må byttes før sesongen starter. Det arrangeres egne aktivitetsdager av hjelpemiddelsentralen, ofte i samarbeid med leverandører av hjelpemidler.
«Sjekkliste» for barn i vekst
Oversikt over hjelpemidler
- Få oversikt over hvilke hjelpemidler barnet har. Dette skal komme frem i IP- Planen til barnet.
- Hva er viktig for barnet og familien? Interesser, vaner osv.
- Hva kan transporteres mellom ulike arenaer?
- Har barnet to hjem?
Sørg for at nye kontaktpersoner får opplæring i hjelpemidlene og at de som skal bruke hjelpemiddelet deltar ved eventuell utprøving og avklaring av behov.
Sesongrelaterte hjelpemidler
- Forbered sesongene i god tid. Besøk gjerne aktivitetsdager som arrangeres av NAV hjelpemiddelsentralene og hjelpemiddelleverandører.
- Vær i forkant av overganger/bytte av læringsarena. Hvilke nye behov kommer og hva kan brukes videre?
- Sjekk om hjelpemidlene fortsatt passer etter en periode og juster hjelpemidlet ved behov. Det kan være lurt med faste intervaller for justering av hjelpemidler.
Tid-/ressurskrevende prosesser
- Hjelpemiddelprosessen tar tid gjennom kommune, hjelpemiddelsentral og leverandør. Eksempel: Start med sykler på vinteren og vinterprodukter på sensommeren.
- Velg produkter som kan brukes flere steder, lett å ta med og flere funksjoner.
- Ferier: Hva kan tas med? Trengs det egne hjelpemidler på ferie?